Meny

Skrevet den 8. september 2017

Regnbueløvens fantastiske brøl

Forestillingen ”Regnbueløvens fantastiske brøl” ble vist for over 1500 barn og voksne i Drammen Teater i mai. Manus og regi er ved Iselin Bestvold, oppsetningen ved Drammen barne- og ungdomsteater i samarbeid med Kompetansesenteret for barnehage, skole og oppvekst i Drammen kommune. Det er vel unødvendig å si at det var stor stemning både i salen og på scenen! Nå kan vi glede dere med denne filmen, tatt opp under forestillingene. Den er laget for å være til glede og pedagogisk bruk i barnehagene.

Skrevet den 4. september 2017

Fair Play

Med satsning på en times fysisk aktiv læring hver dag, har Drammensskolen høye ambisjoner. Et slikt fokus bygger på et helhetlig læringssyn der det blant annet vektlegges at læring blir dyp og varig når kroppen og hodet er påkoblet. For oss ute i skolene trengs kreativitet og engasjement for å utvikle didaktiske metoderepertoar som skal sette satsningen ut i praksis.

Skrevet den 31. august 2017

Aktivitetskatalog for skoleåret 2017-18

I aktivitetskatalogen finner du aktiviteter og tiltak som tilbys i skoleåret 2017-18 til alle ansatte i sektor oppvekst. Se i menyen øverst til høyre.

Skrevet den 18. august 2017

Sommerskolen 2017

Lærelyst, glede, energi og entusiasme oser det av barneansiktene som i en hel uke av gangen fordyper seg i et enkelt fag og et tema. Det er tid til undring, tid til å utforske og ikke minst tid til å reflektere sammen.

Skrevet den 16. august 2017

Program for kick-off 17. august 2017

Her er programmet for kick-off for alle ansatte i senter for oppvekst, skole og barnehage i Drammenshallen torsdag 17. august.

Skrevet den 15. august 2017

I samme båt

Det bølget høyt på vår første båttur med Drammensskolen, BIK, Idrettslag , Gjensidige stiftelsen og Drammen Idrettsråd i desember 2014.

Skrevet den 30. juni 2017

God sommer og tusen takk for innsatsen!

Snart går de fleste av dere ut i sommerferie, og jeg vil benytte anledningen til å takke dere for en fantastisk innsats. I løpet av 2016/2017 har vi operasjonalisert viktige deler av Læringsløp Drammen, og vi har tatt det første, men svært viktige steget fra strategi til anvendbar praksis.

Skrevet den 31. mai 2017

Troll i ord; Trekk kølapp og vent på tur. Eller?

Troll i ord er et språkverktøy for barnehager som kombinerer eventyrfortelling, konkreter og tilgang til mange forskjellige språk gjennom en app. Gjennom deltakelse i et pilotprosjekt i samarbeid med Kompetansesenteret i Drammen kommune, har vi fått muligheten til å bruke Troll-i-ord i noen måneder. Vi har opplevd å nå inn til barn på en ny måte ved å bruke Troll-i-ord fordi vi får anledning til å involvere barnas morsmål i språkarbeidet. Min påstand er at Troll-i-ord på kort tid vil kunne styrke språkarbeidet til din barnehage ved å fungere som et supplement til allerede eksisterende virksomhet. Vår erfaring er faktisk at dette verktøyet gir tid, i motsetning til å ta den.

Skrevet den 30. mai 2017

Aron TV

Hvorfor tenker en skole at det er lurt å lage sin egen lille TV-kanal på sosiale medier og hvorfor er det elevene som skriver blogginnlegget om dette selv?

Skrevet den 23. mai 2017

Samspill og språkutvikling i skjønn forening

Pedagogisk medarbeiderskole – språklig kompetanse. En av de viktigste faktorene i barns språkmiljø er den voksne som barnet møter i barnehagen, på SFO/AKS og på skolen.  En dag i barnehagen, skolen og SFO/AKS består av utallige hverdags- situasjoner der barna kan bruke og utvikle språket aktivt, og et godt språkstimulerende miljø preges av voksne rollemodeller som bruker språket i samspill med barna hele dagen.

Skrevet den 21. april 2017

Skole og idrett i Canada

Buskerud Idrettskrets og Skiforbundet (avdeling hopp) inviterte med seg Drammen Kommune til Vancouver i Canada i mars.

Skrevet den 20. april 2017

Hvor vil du gå ?

«Etter fjorårets suksess med En hyllest til Rolling Stones, er de her igjen. Øst møter vest, rik møter fattig, mann møter dame og kaoset er komplett. Hvor vil du gå? – er en musikal av og med 10. trinn Kreativ Scene som tar for seg temaene mobbing og oppvekst. Forestillingen tar deg med på en musikalsk reise gjennom flere av hovedpersonenes livshistorie, og du vil kjenne på sinne, glede, tårer og latter på veien. Hvor vil DU gå?»

Skrevet den 20. april 2017

Livsmestringskompetanse via digital læring

«Mamma kom hit – jeg er glad i deg!» Ordene var de første Hannah sa da hun via sin Roll talk, et digitalt kommunikasjonshjelpemiddel, fikk en stemme. Mor til Hanna deler denne historien med oss via ASK nettverket. ASK står for alternativ og supplerende kommunikasjon (Utdanningsdirektoratet ASK ).  

Skrevet den 31. mars 2017

Musikk for alle! Verdien av musikk som skolefag

Hvorfor bør musikk vektlegges som undervisningsfag i grunnskolen? Vi vil svare på dette ved å vise til noen av våre praksiserfaringer som musikklærere på Frydenhaug skole. 

Skrevet den 28. mars 2017

Et ord om gangen – strukturert begrepslæring

Høsten 2015 ble det startet et prosjekt på Fjell skole. De hadde lenge sett at de trengte et mer intensivt, målrettet og systematisk tilbud til elever med utilstrekkelige språkkunnskaper, men som ikke kvalifiserte til spesialundervising. Dette gjaldt spesielt elever som mottok særskilt norskopplæring. Marianne Gaasø blogger om prosjektet!

Skrevet den 22. februar 2017

UIU og PRUVA- hva i alle dager betyr det?

Læringsledelse og matematisk kompetanse er i fokus for lærere, ledere og ressurslærere på Børresen og Galterud. Språk, med lesing og skriving i alle fag, er på agendaen i skolenes utviklingstid på Kjøsterud, Marienlyst, Gulskogen og Svensedammen. De er jo med i UIU!

Skrevet den 13. februar 2017

FYMU – tidenes kuleste skolefag

Hei, du, lærer! Kan du tenke deg et skolefag med topp motiverte elever som yter sitt aller beste, i alle økter? Et fag alle mestrer i like høy grad, der ingen føler seg tilsidesatt og alle føler de har noe å bidra med? En urealistisk tanke, eller hva?

Skrevet den 9. februar 2017

Tverrfaglig innsats skal stoppe mobbing

Mobbingen endrer seg i takt med samfunnsutviklingen. Arbeid med å forebygge, avdekke og stoppe mobbing er en mer kompleks oppgave i dag enn for tjue år siden.. Mobbing i dag foregår mer indirekte, i skjulte former som sosial utstøting, utfrysing og på sosiale medier. Vi vet at minoritetsgrupper er særlig utsatte og at mobbing som fenomen har en økende forekomst i skoler og barnehager.

Skrevet den 2. februar 2017

Bildebøker i barnehagen – en vei til opplevelse, lek og meningsskaping.

Tirsdag 31. januar 2017 inviterte Kompetansesenteret for barnehage, skole og oppvekst alle barnehagene i Drammen til fagdag med fokus på leseglede og formidling av bildebøker. I denne Podcasten får du høre Trine Solstad som har forsket på hvordan barns samtaler gir forståelse for deres meningsskaping under høytlesning av bildebøker. Du møter også Anne som er fagleder i Brøttet barnehage og Hilde som er styrer i Bikkjestykke barnehage som deler noen av sine tanker og refleksjoner etter fagdagen.

Skrevet den 30. januar 2017

Lære eller belære? -Hvordan hindre mental utmelding hos elever og lærere.

Men hva er mental utmelding? Kåre Kverndokken forklarer det slik: Læreres utfordring er å få elever til å ansvarliggjøres og investere seg selv i lesing og skriving, reagere reflektorisk og empatisk og gå i dialog med teksten følelsesmessig og intellektuelt.
Eller satt i en mer praksisnær setting: #denfølelsen når elevene får det tomme blikket, et lettere glassaktig drag over øynene som ser rett gjennom deg.

Skrevet den 12. januar 2017

Fysisk aktiv læring – et viktig virkemiddel for elever med funksjonsnedsettelser!

Drammen kommune og læringsløp Drammen har fysisk aktiv læring som et av tre satsningsområder i forhold til fremtidens kompetanse. Elevene skal i løpet av en skoledag ha en time fysisk aktiv læring. «Fysisk aktiv læring blir definert som læring der elevene lærer gjennom å være i bevegelse» (Vingdal, 2014: 12)

Skrevet den 10. januar 2017

Flerspråklighet er normalen

Som følge av globalisering, hvor verden på mange måter blir mindre, bør perspektivene våre som pedagoger bli større. Barn og unge i barnehager og skoler blir en mer og mer mangfoldig gruppe, og da trenger vi økt kunnskap om diversitet og flerspråklighet. Gjennom den nasjonale satsninga Kompetanse for mangfold, blir lærere og førskolelærere bevisst hva flerspråklighet blant barn og unge handler om og hvordan den kan bli brukt som en ressurs.

Skrevet den 21. desember 2016

Å samles rundt noe felles!

Om bruk av iPad i det pedagogiske arbeidet i barnehagen – erfaringer så langt.
Vi startet høsten 2016 med å samle barnehageansatte i Drammen til et nettverk for pedagogisk bruk av iPad i barnehagen. Målsetningen med nettverket er utvikling av pedagogisk praksis, og utforsking av hvordan iPad kan forenkle, fornye og forbedre arbeidet med språklig kompetanse. Samlingene har vært preget av lave terskler og stor takhøyde; leik, prøving, feiling, utforsking av muligheter. Frustrasjon, latter og læring i skjønn forening.

Skrevet den 16. desember 2016

Blå magi i Læringsløp Drammen

Det nærmer seg jul. Julefreden skal snart senke seg i Drammens gater. Minnene fra nok et fotballår skrives inn i historiebøkene. For oss i Strømsgodset er det i år spesielt et nytt avsnitt i klubbhistorien som gjør oss stolte når vi ser tilbake på det som har skjedd dette året. Avsnittet heter Blåtimen.

Skrevet den 14. desember 2016

AT UDVIKLE ET Dynamisk tankesæt

Der er i dag stigende krav til, hvad elever skal lære i skolen. Forskning viser, at eleverne må trænes i at tænke dybt over emner, løse problemer kreativt, arbejde sammen, kommunikere klart via mange medier, lære stadigt skiftende teknologier og beskæftige sig med en strøm af information. Kravet til, hvad eleverne skal lære i skolen, er hele tiden i forandring, i takt med at arbejdsmarkedet ændrer sig. For at ruste eleverne bedst muligt til det 21. århundredes samfund, bliver det ”at lære at lære” en af de allervigtigste kompetencer – Og her spiller tankesættet en vigtig rolle. Med tankesæt menes det sæt holdninger, en person tænker ud fra.

Skrevet den 9. desember 2016

Lærertrainee Drammen – et toårig program

5 ganger i året samler vi gjengen med nyutdannede og nytilsatte i Drammensskolen i Kompetansesenteret. Nettverkene inneholder refleksjonsspørsmål i forkant, faglig påfyll, deling av erfaringer og oppgaver som skal prøves ut i eget klasserom.

Skrevet den 6. desember 2016

Kombinasjonsklassene i Drammen

I HAVE A DREAM sa Martin Luther King i 1963. Han drømte om et fritt Amerika, for alle uansett hudfarge.
I Drammen i dag kan vi drømme om at alle unge mennesker (16-22 år), som ikke har fullført grunnskole eller trenger et forberedende år, får et godt tilbud for å lykkes på videregående skole. Slik kan ungdommene nå sin drøm. Vi vet at utdanning er nøkkelen til et yrkesaktivt og fritt liv i vårt samfunn.

Skrevet den 2. desember 2016

Drammenselever deltar i skandinavisk finale i First Lego League

«Børresen Roaring Wolfs» som ble utropt til «FIRST LEGO League Champions» i den lokale finalen i Drammen lørdag 12. november, er nå på vei til den skandinaviske finalen som holdes i Bodø denne helgen. Guttene fra Børresen deltar sammen med 46 lag i denne kunnskapskonkuransen som er for skoleelever fra 10 – 16 år. Formålet med FIRST LEGO League er å gi barn og unge gode lære- og mestringsopplevelser gjennom lek tilknyttet forskning, realfag og teknologi. Ved å vekke nysgjerrigheten allerede i ung alder håper man å sikre noen av morgendagens teknologer.

Skrevet den 10. november 2016

Foreldremøte for barnehage med Pål Roland

Torsdag 13. oktober var det tid for foreldremøte med Pål Roland (fra læringsmiljøsenteret i Stavanger) i sal 1 på Kino City. De inviterte var foreldre i Være Sammen-barnehagene i Drammen Kommune. Ved hjelp av fire lysark og sin behagelige stemme fengslet Pål Roland de over 300 fremmøtte.
Han tok avansert forskning ned på et nivå hvor alle kunne forstå. I stedet for å gjengi i et skriftlig referat har vi forsøkt å oppsummere møte ved hjelp av en podcast.

Skrevet den 26. oktober 2016

Læring for livet – et nytt fagområde for ungdomsskolene i Drammen!

Brit Larsen ser ut av stuevinduet på gråværet som senker seg over Drammen. Høsten har virkelig tatt tak i bakken nå, og hun forbereder seg med et sukk på sin 76. vinter i livet. Kaffekoppen i hånda hennes er halvtom, det smaker fortsatt Brasil og trygghet av den lunkne drikken. Hun har fremdeles en fremtid, men tankene går stadig oftere tilbake på episoder, valg og hendelser som fikk avgjørende betydning for livet hennes.

Skrevet den 14. oktober 2016

Skoleledere i Drammen filmer sine medarbeidere i klasserommet!

Bruk av Marte Meo-metoden som grunnlag for refleksjon over egen praksis. Drammensskolen har siden 2012 gitt tilbud om opplæring av skoleledere i verktøyet «Marte Meo». Satsingen ble vedtatt som et ledd i å etablere et godt læringsmiljø ved alle skoler og i alle klasser i Drammen. Gjennom å utdanne skoleledere i Marte Meo- metoden, ville man gi disse et verktøy for å komme tettere på medarbeiderne, samtidig som leder og lærer fikk et felles refleksjonsområde innenfor klasseledelsen til den enkelte lærer.

Skrevet den 10. oktober 2016

Aktivitetsskolen i Drammen Kommune- pilotprosjekt ved Brandengen skole og Fjell skole.

Høsten 2016 startet en ny spennende satsing i Læringsløp Drammen: Aktivitetsskolen.
Aktivitetsskolen piloteres dette skoleåret ved 1. trinn på Brandengen skole og Fjell skole. Kommende skoleår skal hele 1.-4. trinn ved Brandengen skole og Fjell skole få mulighet til å delta på Aktivitetsskolen, som er skolenes nye skolefritidsordning.

Skrevet den 28. september 2016

Å være der barnet er – om digital læring og språklig kompetanse

Barnets evne og muligheter til språk og kommunikasjon starter allerede i mors mage. Barnet lytter til lyder omkring seg og responderer med spark og bevegelse. Når barnet har kommet til verden og blikk-kontakten med foreldrene etableres legges den viktige grunnsteinen for barnets språkutvikling og kommunikasjon.

Skrevet den 23. september 2016

Språkløyper, – et løft for språk, lesing og skriving!

Drammen kommune er en Språkkommune – hva vil det si? Språkkommuner er del av regjeringens satsing Språkløyper – den nasjonale strategien for språk, lesing og skriving 2016-2019. Strategien er spesielt rettet mot å styrke en helhetlig satsning på språk, lesing og skriving.

Skrevet den 22. september 2016

First Lego League: Framtiden fordrer forskning

«Når du møter et dyr i dyrehagen, på en gård eller hjemme, har du noen gang tenkt på om det møtet var til nytte for deg, dyret eller begge?» Slik starter årets First Lego League (FLL) oppdrag med tittelen «Animal Allies», som altså handler om våre venner med pels, fjær og finner.

Skrevet den 15. september 2016

Alle elever må få utfordringer

I dag overleverer utvalg for høyt presterende elever NOU-rapporten ”Mer å hente. Bedre læring for elever med stort læringspotensial” til statsråd Torbjørn Isaksen i Kunnskapsdepartementet.

Skrevet den 13. september 2016

”Være Sammen gjør deg i godt humør, på et vis”

Ordene kommer fra en pedagog jeg traff i Seljord. Det kom så spontant, som en sidereplikk til en annen kursdeltaker som stilte meg et spørsmål om Være Sammen. Og med sitt store smil var hun overbevisende!

Skrevet den 9. september 2016

Åpner din skole dører mot verden og fremtiden?

Digitale ferdigheter – satt i system eller tilfeldig læring? IKT-plan ble i utgangspunktet laget av lærere og skoleledere i Drammen kommune. Drammen kan være stolt av at den delingskulturen dere viste har løftet planen på nasjonalt nivå. Vi er stolte av å kunne jobbe videre med utviklingen av ressursen og dele den med resten av kommune-Norge.

Skrevet den 7. september 2016

Kravet om økt digitalisering i skolen er ikke noe som går over!

Og mange sliter med å finne ut hvor de skal begynne på sin egen digitale utvikling. Det er langt sprang mellom lærere som bruker Word og LMS og dem som lar elevene sine blogge, bruke digitale notater og samskriving, bruker dataspill bevisst for å fremme læring og interesse for et tema eller rigger til digitalt samarbeid mellom ulike grupper.

Skrevet den 3. august 2016

Velkommen til Kick Off 17. august i Drammenshallen

Årets Kick Off skal handle om Læringsløp Drammen, og i underkant av 2000 deltakere fra barnehage, skole, oppvekst og gode interne og eksterne samarbeidspartnere skal fylle Drammenshallen etter en god og lang sommerferie.

Skrevet den 13. juni 2016

Lekeressurs

Selv om hovedoppdraget til MIB Drammen er langsiktig rekruttering av menn til barnehageyrket, beholde de mannfolka vi har og holdningsarbeid og bevisstgjøring i måten vi møter jenter og gutter, mener vi at det også gir positive ringvirkninger på andre områder.

Skrevet den 3. juni 2016

Selvfølgelig ser jeg på SKAM.

Den handler om et av de viktige områdene i Læringsløp Drammen, nemlig livsmestring.

SKAM er en nettbasert dramaserie som følger en jentegjeng i 1.klasse på Nissen VGS i Oslo. Konseptet går ut på at vi kan følge karakterenes fiktive liv på SKAM sin hjemmeside og på karakterenes profiler på sosiale medier. Disse jentene blir stilt ovenfor dilemmaer relatert til kjærlighet, sjalusi, kropp, sex, vennskap og uvennskap. Det viktigste tingene i livet når du er 15 år.

Skrevet den 9. mai 2016

Kjært barn har mange navn

Tentamen, heldagsprøver eller fagdager. I løpet av ungdomsskolen har elevene 6 slike dager i norsk, engelsk og i matematikk. Man trenger ikke være matematiker for å regne ut at det brukes mange timer og ressurser på disse dagene. Men hvordan organisere disse dagene slik at elevene lærer og vi lærere får dekket vårt dokumenteringsbehov og ikke minst dokumenteringskrav?

Skrevet den 26. april 2016

SFO – en arena for læring og utvikling?

Visjonen om en helhetlig skoledag hvor SFO ses på som en integrert og likeverdig arena for læring og utvikling, krever et endringsarbeid i norsk skole. I mange skoler er SFO en «glemt faktor» når man tenker elevens utvikling og vekst. I noen kommuner er det endog en uttrykt pedagogisk retning at SFO skal være en arena fri for planlagt læring. Alt skal skje gjennom mest mulig frie aktiviteter, med lek og frivillighet som hovedingredienser.

Skrevet den 21. april 2016

Opplærings i tradisjonens tro

Jeg lar meg fascinere av stemmene som taler for opplæring i skolen basert på tradisjon. – Slik har vi alltid gjort det, så da fortsetter vi med det! Tradisjonspartiets tilhengere hever gjerne sin røst i møte med ny forskning. Motstanden mot læring og kunnskap kan sees som tankevekkende når det er pedagogene selv som viser motvilje mot å ta i bruk nye metoder og læringsmateriell som forskning viser er til det bedre for elevenes læring. Utvikling sees som et skremmende onde. Her er det snart ikke kun snakk om stagnering, men snarere en reversering tilbake til folkeskolen.

Skrevet den 18. april 2016

Nettverk for fremmedspråk i skolen ønskes

Våren 2015 gjennomførte jeg masterstudiet: Fremmedspråk i skolen i (engelsk) ved Høgskolen i Østfold ved siden av full jobb ved Marienlyst ungdomsskole. Masterstudiet er skreddersydd for lærerstudenter og ferdig utdannede lærere som ønsker å få lektorkompetanse i engelsk, tysk og fransk. Studiet er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Østfold og universitetene i Växjö og Göteborg.

Skrevet den 13. april 2016

Fri fra skolen er ikke belønning

Barna våre er heldige som får gå på skole. Jeg lander alltid på det, selv om jeg skriver artikler der jeg stiller meg kritisk til målingssystemene. Eller utfordrer likhetsprinsippet. Burde det vært enklere å flytte barn opp et klassetrinn, hvis dette er mer hensiktsmessig i forhold til elevens nivå? Det kan være flere år som skiller førsteklassinger, mentalt, noe de i større grad tar hensyn til på internasjonale skoler.

Skrevet den 11. april 2016

Mange vil gå på skole i sommerferien!

Forrige mandag åpnet påmeldingen til årets sommerskole i Drammen. Det første kurset var fullt etter kun 3 minutter. I sosiale medier ble det sammenlignet med å få plass på Birken eller å få tak i de hotteste konsertbillettene!

Skrevet den 4. april 2016

Nyhetsbrev milepæl 5

Denne uka avslutter Rambøll, utdanningsdirektøren og leder for kompetansesenteret bearbeiding av innspillene i andre mandatsoppdrag fra de fire prosjektgruppene i Læringsløp Drammen. Løypemeldingene går på spennende innspill der våre utfordringer er tydeliggjort, faglig godt funderte forslag til mål og tiltak er foreslått og engasjementet i diskusjoner og dialoger har vært høyt.

Skrevet den 31. mars 2016

Tips til deg som står foran utdanningsvalg

Lurer du på om du har en lærer i deg og kan tenke deg å jobbe i skolen? Da trenger vi deg! Å jobbe i skolen og få muligheten til å være en del av barns oppvekst er et privilegium. Barn er takknemlige, nysgjerrige og tillitsfulle. Det er et ansvar, men dersom du er skrudd sammen riktig vil du muligens oppleve at å bli lærer er det beste valget du har tatt, og det kan være verdens beste jobb. Til tider krevende, men personlig liker jeg at jeg hele tiden må utfordre meg. Både på ledelse, skole og fagutvikling, eller helt andre ting.

Skrevet den 29. mars 2016

Digital teknikk i barnehagen

IKT, digitale verktøy, digitale medier, digital teknikk. Kall det hva du vil. Dette er ikke et innlegg hvor jeg skal overbevise noen om hvorfor det digitale har en plass i barnehagen. For å parafrasere Nina Bølgan fra en konferanse jeg var på tidligere denne måneden; ”Den setningen i Rammeplanen om at barna bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap, den er helt uvesentlig”. Leser man Rammeplanen med digitale briller blir det tydelig hvor aktuelt dette er.

Skrevet den 18. mars 2016

Vi vet at leseaktiviteter er blant de enkleste og beste redskapene vi har for å støtte barn i å utvikle et godt språk – Men hva leser vi?

En gjennomgang av skandinavisk forskning i 2014 viste at norske barnehager jevnt over har lite oppdatert og god litteratur tilgjengelig. Rapporten viser også at ansatte i barnehager opplever at de ikke har tid til å lese, at høytlesning er nedprioritert som pedagogisk aktivitet, og at bildebøker generelt er oversett som pedagogisk verktøy. (Synteserapport om skandinavisk forskning på barns språk og språkmiljø 2006 – 2014) Urovekkende med tanke på at de første leseopplevelsene våre er med på å danne grunnlag for forholdet vårt til bøker og lesing for resten av livet.

Skrevet den 16. mars 2016

UBUNTU

En person er en person gjennom andre mennesker. Den danske etikeren K. E. Løgstrup sier at når du møter et menneske, har du alltid en del av deres liv i din hånd.
Barnehage- og skoleansatte møter mennesker i jobben sin hver dag. Hva er da viktigst og hva er det som gjør at jeg er takknemlig over å ha mitt arbeid nettopp i direkte eller indirekte kontakt med barn og unge? Jeg har kommet til følgende:

Skrevet den 9. mars 2016

“It`s like a jungle sometimes”

Det er en pågående debatt om hva læreplaner og undervisning skal inneholde. Det er for så vidt ikke noe nytt at skolens innhold må endres i takt med samfunnets behov.

Skrevet den 29. februar 2016

«Les høyt for oss» – Barnehagedagen 2016

1.mars 2016 markeres barnehagedagen og slagordet i år er «Les høyt for oss!». Med slagordet «Les høyt for oss!» handler det denne gangen om barnehagenes arbeid med å sikre barn en god språkutvikling med særlig vekt på å lese høyt for og med barna.

Skrevet den 25. februar 2016

Internasjonalt utviklingsprosjekt i matematikk for Børresen

I likhet med ungdommer i resten av Norge, og i vesten for øvrig, presterer ikke elevene på Børresen som forventet i matematikk. Resultatene for 10. tinn faller og interessen for faget ser ut til å være dalende. Samtidig vet vi at matematikk og matematisk forståelse er noe som fremtidens arbeidsmarked har et sterkt behov for. Som en grunnleggende ferdighet er matematikk avgjørende i mange yrker og områder i livet.

Skrevet den 22. februar 2016

Kultur og læring – sammen når vi nye høyder

I alle år har fokuset på kultur i skolen hengt over oss som noe mystisk og utenforstående, som kommer inn ved ujevne mellomrom via Den kulturelle skolesekken. Noen ganger til stormende jubel fra både elever og lærere, andre ganger kun lærerne og visa versa. En har sågar hørt utsagn som «Den kulturelle drittsekken» og «Den kulturelle søppelsekken». Dette kan selvsagt tilskrives kvoten for intern humor, men allikevel skal man ikke se bort ifra at disse holdningene kan bo i oss alle, i en hektisk og krevende hverdag med stadig høyere krav.

Skrevet den 16. februar 2016

Læringssamtalen. En farsott eller fremtidens samtale?

Gjennom årevis med vurdering i fagene norsk og engelsk har vi ofte tenkt tanken; hvorfor skjer det så lite fremgang i elevens arbeid? Hvorfor husker ikke «Lise» at was kun skal brukes etter 3. person, entall? Hvorfor fortsetter «Ola» å blande sammen de og dem? Vi vet at det er mange med oss, som har opplevd frustrasjon over elevenes manglende evne til å ta til seg og nyttiggjøre seg av tilbakemeldinger gitt skriftlig. Så hvorfor ikke snakke om det?

Skrevet den 4. februar 2016

Fra spynorsk til nynorsk

Som norsklærer har jeg revet meg i håret, saumfart internett, bladd febrilsk i bøker og notater og leita med lykt og lupe etter måter å gjøre nynorsk motiverende og gøy for elevene mine. Uansett hvor mange ganger jeg har lagt ved artige bilder av Ivar Aasen med partyhatt på oppgaver, stresset viktigheten av å bevare kulturarv, forklart og terpet, og ikke minst gaula ut med all energi jeg kan: NYNORSK ER MOROSAMT OG GJEVANDE! – jeg har ikke fått med meg elevene på laget. For en god stund siden kom jeg over videoen «Brotmanskvad» på YouTube. Jeg er ikke lenger sikker på hvordan jeg snubla over den, men den har uansett fulgt meg i flere år. Filmen er en musikkvideo laget av elever på Elvebakken VGS i Oslo, et produkt av et tverrfaglig prosjekt norsk/mediekommunikasjon. Det er, kort fortalt, en musikkvideo som forklarer nynorsk grammatikk. Av ungdom, for ungdom.

Skrevet den 29. januar 2016

Et barn er laget av hundre

For å lykkes i hele læringsløpet må barnas ulike uttrykksformer tas på alvor. Jeg velger å slå et slag for kreativiteten i barnehagen!

Skrevet den 15. januar 2016

Status ”Læringsløp Drammen – å lykkes i hele læringsløpet”

Høsten og vinteren 2015 ble det lagt ned mye godt arbeid i forbindelse med ”Læringsløp Drammen – å lykkes i hele læringsløpet”. Engasjementet har vært på topp, deltakelsen har vært bred og innspillene har vært mange. ”Læringsløp Drammen” var også viktig tematikk da ledere i skole, barnehage og oppvekst gjennomførte årets vinterseminar på Soria Moria i forrige uke.

Skrevet den 18. desember 2015

Sosial utjevning er en viktig faktor for å lykkes

I arbeidet med læringsløp Drammen «Å lykkes i hele læringsløpet,» er målet «Å løfte elevene til et høyere nivå enn det levekårsindeks og foreldrenes utdanningsnivå skulle tilsi.»

Skrevet den 15. desember 2015

Milepæl 3 er nådd

«If you don’t know where you’re going, any road will take you there», sa Georg Harrison, tidligere Beatles medlem. Fortatteren av boka “Den lille Prinsen”,Antoine de Saint-Exupery sier “A goal without a plan is just a wish”.

Skrevet den 4. desember 2015

Glade, trygge og aktive barn i barnehagen

Barnehagene i Drammen har i tillegg til å oppfylle Lov om barnehager med Rammeplan i oppdrag å sikre at hvert enkelt barn oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt, aktivt og selvstendig menneske. Hvordan får vi oppfylt disse store oppdragene?

Skrevet den 27. november 2015

Hvorfor bør koding være en del av fremtidens skole?

Sommeren 2015 leverte Ludvigsen-utvalget en utredning om fremtidens skole. I denne utredningen pekes det på en del endringer den norske skolen må igjennom for å møte fremtidens behov og digitale kompetanse. Utvalget beskriver fremtidens skole med utgangspunkt i fire kompetanseområder: fagspesifikk kompetanse, kompetanse i å lære, kompetanse i å kommunisere, samhandle og delta og kompetanse i å utforske og skape. I dette innlegget skal jeg knytte noen av kompetanseområdene opp mot koding og forklare hvorfor jeg mener at dette bør være en del av fremtidens skole.

Skrevet den 25. november 2015

«Hva, må jeg forstå det jeg leser»

Lirk og Marp var akler. En gring muffet Lirk og Marp i bogsen. Marp pyttet en av Lirks fropper, fordi de ikke kunne skruppe sim. Lirk bofte:» Komp app froppen min!» Men Marp ville ikke komme hen til ilt. Derfor svurpet Lirk Marp, og aklene breste til skvitt. Etter det forvittet Armp i sleppen. Han taplet begge aklene, og luppet dem i boppen.

Skrevet den 23. november 2015

Vi presterer best sammen

Når presterer du på ditt beste? Alene eller sammen med andre?