Chromebooks, Virtual reality og programmering, 3 større trender som vil treffe skolene de neste årene

Skrevet den 20. februar 2017 av 1.-4. trinn 5.-7. trinn 8.-10. trinn Barnehage Fremtidens kompetanse

Drammen kommune satser tungt på å gjøre elevene i skolene digitalt kompetente, og derfor reiste en hel delegasjon avgårde til London i slutten av januar for å besøke BETT. For de som ikke vet hva BETT er, så er det en av de største utdanningsmessene i verden, hvor fokus utelukkende er på den digitale delen av skolen

header

BETT er derfor arenaen hvor man finner trender, nye produkter, produkter du ikke visste finnes og ikke minst, hva som kommer til å bli det neste store innen IKT i skolen.

Slik jeg ser det, er det tre større trender som vil treffe skoler de neste årene:

  1. Chromebooks
  2. Opplevelser knyttet til læring (Virtual Reality)
  3. Programmering

Chromebooks

Chromebooks har de siste årene tatt over stadig mer av det amerikanske markedet, og tok sommeren 2016 rollen som mest-selgende enhet fremfor windows-pcer og IPader. Dette skiftet har man sett komme de siste årene og kan i stor grad forklares på bakgrunn av tre hovedpunkter, nemlig manageability, enkelhet og pris. Før elevene kan ta i bruk en ny windows-PC så må den settes opp mot et domene og det skal som regel installeres et image med standardprogrammer. Ved feil må som oftest it-avdelingen inn og sette opp enheten på nytt. Dersom det kommer nye programmer som skal inn, så må det også ofte settes opp nye images som sendes ut, og hele prosessen er veldig omfattende. I tillegg koster en slik enhet gjerne 4000 kr og oppover. De fleste lisenser som trengs til windows og office-pakke koster så godt som ingenting for elever, så lenge man betaler lisenser for lærere.  Med andre ord er det et omfattende og kostnadskrevende arbeid å drifte et nettverk med 5000 slike enheter som D-ikt gjør idag.

En iPad unngår mange av disse utfordringene når den er satt opp mot en MDM-løsning slik ipadene i Drammen er. Da kan nye apper pushes ut til alle enhetene, og man har god kontroll over enhetene. Ulempen igjen er at enheten må settes opp av en leverandør (D-ikt), og at lisensordningen til MDM-løsningen er relativt dyr (~500kr i året). Knyttet til at selve ipaden koster fra 3500 kroner, så blir dette også en krevende løsning, og i perioden nå hvor Drammen har brukt mye tid på å finne ut hvordan drifte et slik ipad-nettverk har det tidvis vært store flaskehalser hvor det har tatt flere måneder før elever har fått enhetene sine.

Det er på disse frontene at chromebooks virkelig tar innersvingen på Microsoft og Apple. Her er mangementdelen lagt inn som noe administratoren gjør, og når en elev får en ny enhet, så skjer hele oppsettet av enheten når eleven logger på første gang. Innstillingene satt av administratoren overføres enheten og er koblet direkte til brukerkontoen. Denne managementløsningen gjør at en ny enhet kan tas rett ut av esken av eleven selv, og med noen tastetrykk være klar til bruk. Dersom en enhet går istykker, kan eleven logge seg på en midlertidig chromebooks som lånes ut, og den vil ha akkurat de samme dokumenter, innstillinger og programmer som elevens egen chromebook fordi alt er lagret i skyen, knyttet til elevens konto. I tillegg kan hver enkelt skole ha sitt eget oppsett av sine enheter, enten på klassenivå, eller en gruppe osv. Det gir en fleksibilitet som er sterkt ønsket i skoler idag, og som kan driftes lokalt på skolene. Når man i tillegg ser at man kan kjøpe chromebooks fra 1800 kroner per enhet, pluss en engangsavgift på ~200 kroner (23 dollar) for managementløsningen, så begynner dette å bli meget interessant. Det finnes også her dyrere enheter, men de aller fleste får man kjøpt for rundt 3000 kroner. Hovedårsaken til at enhetene er såpass billige er at selve operativsystemet er gratis, slik at leverandørene ikke må ta betalt for det også. I tillegg er operativsystemet meget effektivt ibruk, slik at man ikke har like store krav til maskinvaren. Blant annet starter en slik chromebook opp på ~7 sekunder fra helt avslått, og batteritiden blir også veldig god. Alle de større leverandørene leverer chromebooks i forskjellige utgaver.

I tillegg er det verdt å ta en titt over statistikken over solgte enheter på verdensbasis (vedlagt). Selv om windows har en nesten tilsvarende utvikling på verdensbasis, så er det veldig tydelig at i USA har chromebooks virkelig tatt store deler av skolemarkedet. En annen ting å legge merke til er hvordan IOS taper terreng i USA mot chromebooks, selv om de holder seg stabile på verdensbasis. Android-løsninger taper også tilsvarende andeler som ipader, noe som kanskje aller mest er et tegn på at folk går vekk fra tablet-løsninger og heller går for laptop-løsninger eller windows-hybrider. Dersom vi ser på grafen for US K-12 education, så blir det derimot veldig tydelig at det i google cardutdanningssektoren er en sterk fremvekst fra 2013 og ut 2014. Tredje kilde bekrefter også at dette har fortsatt inn i 2015 og 2016, og chromebooks står nå for over halvparten av nye enheter som blir solgt til amerikanske skoler. Skal vi være fremoverlente, mener jeg dette er veien å gå også for oss. (lenke til kilde i bildene).

Opplevelser for læring

Dette blir et stort punkt som tar for seg mange underpunkter fremover. Felles for de alle er at man i mye større grad enn tidligere ønsker å bruke elevenes opplevelser og følelser for å skape læring. Måtene man ser for seg å gjøre dette på er flere, og den som fikk mest fokus under årets BETT var selvsagt VR (virtual reality). Tanken om å ta med seg klassen sin for å besøke Eifeltårnet i Paris slik at elevene kan se seg rundt og i mye større grad oppleve å være tilstede vil igjen medføre at det elevene lærer i disse situasjonene vil de huske bedre. Hva med en klassetur til Mars? Eller en flytur for å speide i solsystemet vårt? Eller min personlige favoritt, en tur gjennom Geirangerfjorden. Mulighetene er mange, og innholdet til VR vokser hver eneste dag. Google expeditions lar også læreren styre elevene gjennom kroppens indre organer, mount everest eller ISS (international space station). Nearpod har laget sin egen VR platform slik at man kan lage undervisningsopplegg med VR-innhold. Absolutt et produkt å prøve ut.

Mange anser også VR som dyrt, men vi har testet flere av de billigste variantene med stort hell. Foreløpig, etter test av 5 forskjellige VR briller som benytter seg av en telefon som kilde, så er det google cardboard som kommer ut som best i test. Disse koster omtrent 150 kroner for et par. Ulempen er at dette krever at elevene selv legger inn apper på sin egen telefon, og at elevene har en telefon som kan brukes. På ungdomsskolen vil nok det fungere fint, men barnehager og barneskoler vil ha utfordringer knyttet til dette.

Programmering

er også en av de store endringene som er på gang i skoleverdenen. Grunnen til at jeg mener programmering havner inn under opplevelseskategorien er at det var tydelig at fokus blir på programmering av roboter, lyd, lys osv. Her kommer det stadig flere spennende produkter på banen, og det er naturlig å se til England og microbitsløsningen, (som vi allerede gjør i Drammen, heia Stig og Ingvild!), men også teste ut andre løsninger. Min soleklare favoritt fra London var SAM – Labs sine byggesett. Sømløs bluetoothstyring av enhetene, og veldig enkelt brukergrensesnitt, samtidig som det kunne gjøres gradvis vanskeligere. Raskt og enkelt ibruk, robust og mange muligheter. Det flotte er at elevene kan programmere på pc-en og se med en gang hvilken effekt det fikk på duppedingsene til SAM-LABS .