Fra spynorsk til nynorsk

Skrevet den 4. februar 2016 av 8.-10. trinn Digital læring Lesing Språklig kompetanse

Som norsklærer har jeg revet meg i håret, saumfart internett, bladd febrilsk i bøker og notater og leita med lykt og lupe etter måter å gjøre nynorsk motiverende og gøy for elevene mine. Uansett hvor mange ganger jeg har lagt ved artige bilder av Ivar Aasen med partyhatt på oppgaver, stresset viktigheten av å bevare kulturarv, forklart og terpet, og ikke minst gaula ut med all energi jeg kan: NYNORSK ER MOROSAMT OG GJEVANDE! – jeg har ikke fått med meg elevene på laget. For en god stund siden kom jeg over videoen «Brotmanskvad» på YouTube. Jeg er ikke lenger sikker på hvordan jeg snubla over den, men den har uansett fulgt meg i flere år. Filmen er en musikkvideo laget av elever på Elvebakken VGS i Oslo, et produkt av et tverrfaglig prosjekt norsk/mediekommunikasjon. Det er, kort fortalt, en musikkvideo som forklarer nynorsk grammatikk. Av ungdom, for ungdom.

Denne høsten var nynorskbegeret mitt tomt. Også på 10.trinn,da! Hvordan skulle dette gå?! Jeg tenkte tilbake til «Brotmanskvad» (og hvis du er litt rusten i nynorsken selv, så er dette en morsom oversettelse av gangster rap #norsklærarhumor) Hva om vi kunne gjennomført noe tilsvarende her? Etter litt googling fant jeg ut at opphavskvinnen bak opplegget «Det store grammatikkprosjektet» heter Line Ellingsen, lærer ved Elvebakken. Siden jeg selv holder parolen «Sharing is caring» høyt, sendte jeg et frierbrev (for ikke å si tiggerbrev) til henne. Henvendelsen ble mottatt med stormende jubel, og hun sendte meg hele opplegget. Opplegget var ganske så omfattende, og beregnet for påbygningskurset ved medielinja, altså 10-timerskurset i norsk, ikke for 10. trinn. Etter litt tilpassinger fikk elevene servert oppdraget sammen med «Brotmanskvad»-videoen, i en time på skolen. I forkant hadde vi laget en liste over hva de tenkte om nynorsk da de begynte på ungdomsskolen selv. På tavla fikk vi opp utsagn som «det ødelegger livet mitt», «det er dritvanskelig», «det er føkka», «jeg trodde det var et helt nytt språk», «jeg hadde aldri hørt om det» etc. På oppgavearket var limte jeg selvsagt også et bilde av Ivar Aasen med partyhatt, serpentiner og ballonger. Internett, altså…
I korte trekk gikk oppgaven ut på at elevene ved 10. trinn skulle inspirere og motivere 8.trinns elevene til å digge nynorsk. 10.trinn skulle først intervjue/kartlegge hva 8.trinn kunne/visste om nynorsk. Litt på samme måte som vi hadde gjort i timen. Deretter skulle de ta utgangspunkt i denne kartleggingen, og lage et undervisningsopplegg tilpasset behovene. Noen av funnene var interessante i seg selv. Noen av elevene på 8.trinn syntes det skulle blir «gøy å lære en ny dialekt», andre tenkte det skulle bli «vanskelig med uttale». Flere påpekte også at de synes grammatikk i seg selv er vanskelig. Deretter fikk elevene på 10.trinn noe tid på skolen til å samarbeide, med ble også tvunget til å samarbeide om prosjektet hjemme. Resultatet? Himmel og hav! De siste dagene har elevene på 8. trinn blitt eksponert for inspirerende taler om nynorsk, de har deltatt i kahooter og rebusløp, de har spilt brettspill om nynorsk, laget av 10. trinn, og de har sett filmer. Som norsklærer har jeg opplevd motiverte 10.klassinger, som har jobbet hardt, og som klarer å formidle hovedreglene i det nynorske formverket på en forståelig, morsom, målgruppetilpasset og informativ måte. Tilbakemeldingene fra 8.trinn har vært utelukkende positive. Jeg har oppdaget skuespillere, lærere, produsenter, veiledere og filmskapere blant mine egne elever. De ønsker å gjøre dette igjen, de vil bruke hverandres produkter og ideer for å selv blir enda bedre i nynorsk. Noen har lært masse, men alle har lært noe. Inkludert læreren.
At det er god læring i å lære bort? Uten tvil! At nynorsk både kan være morosamt og gjevande? Absolutt. Takk 10F1 og 10K ved Svensedammen skole – dere er fantastiske!
Nysgjerrig på resultatene? Her kan dere se ett eksempel på en film laget av en gruppe elever i 10F1.