Regnbueleken

Skrevet den 9. oktober 2019 av Aktivitetsbank Bevegelsesglede Fysisk aktiv læring

Barna må følge godt med på og huske reglene som endrer seg, noe som krever både oppmerksomhet og arbeidsminne. Samtidig må de styre impuls til å respondere automatisk etter hvert som reglen forandrer seg.

Aktivitet sendt inn av Bacheparken barnehage

Foto:Freeimageslive

Slik gjør du:

Ubegrenset antall deltagere. 

Forberedelse: Klippe ut sirkel i hver farge 

Intensjon: barna må følge godt med på og huske reglene som endrer seg, noe som krever både oppmerksomhet og arbeidsminne. Samtidig må de styre impuls til å respondere automatisk etter hvert som reglen forandrer seg. 

Gjennomføring:  

Dialog med barna om trafikklys 

Hvilke farger har trafikklys? 

Hva betyr de ulike fargene 

Invitere barna til å leke en lek som ligner litt på trafikklys 

  • Late som de er sykler (luftsykling med beina) 
  • Barna skal sykle ved grønt og stoppe ved rødt lys (bruke fargesirklene) 

Legge inn andre motoriske bevegelser som å klappe i hendene, hoppe opp og ned  

Videreutvikling 

  • Nye farger blå og oransje 
  • Introdusere nye variasjoner som: Hoppe når dere ser blå, og stoppe når dere ser oransje 
  • Neste steg er å gjøre det motsatte. Altså den fargen som betydde “gå” nå betyr “Stopp” og motsatt 
  • Når barna har lært leken godt nok kan de prøve å lede selv 

Utstyr: 

Sirkler for hver farge, og god plass