Ta den ring og la den vandre

Skrevet den 9. oktober 2019 av Aktivitetsbank Bevegelsesglede Fysisk aktiv læring

Ringleker er en del av kulturarven, og bidrar fortsatt til aktiv lek og moro.

Aktivitet sendt inn av Lilleløkka barnehage.

Foto: iloveButter.jpg – Wikimedia Commons

Slik gjør du:

Det behøves en ring eller en annen liten gjenstand. Leken går ut på at barna skal gjette hvem som har fått ringen i hånden sin. Still dere først i en ring med ansiktene vendt inn i ringen. Velg hvem som skal “ha den”. Han som “har den” får en ring. Nå skal denne personen gå rundt på utsiden av ringen mens de andre lukker øynene og synger. Alle må så ha hendene bak på ryggen mens de synger: 

“Ta den ring og la den vandre fra den ene til den andre. Ringen er skjult, den sees ei, nettopp nå er ringen hos meg. Jeg gikk meg ut på den grønne eng, der gjettet jeg på hvem ringen skulle få. Ser du jeg har fått den, ser du jeg har fått den. Tralalla, lalla, lalla, lalla, lalla.” 

Barnet med ringen går rundt ringen og later han som om han putter en ring i hver hånd. Ringen må legges i hendene på et barn før sangen er kommet til «ser du jeg har fått den». 

Når dere synger «ser du jeg har fått den» tar alle hendene foran seg og rister de i takt med sangen. Når sangen er slutt begynner han som har den å «elle» slik; Hvem har ringen som sitter på den pene ringfinger, 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12. Den siste han peker på må gjette hvem som har ringen. Hvis hun har ringen selv, er det hennes tur til å gå rundt mens de andre synger sangen en gang til. Hvis hun ikke har ringen, gjetter den hun trodde hadde den videre. Slik fortsetter det til ringen er funnet. Den som har ringen går rundt neste gang.