Yoga – med krysning av midtlinja

Skrevet den 3. oktober 2019 av Aktivitetsbank Bevegelsesglede Fysisk aktiv læring

Vi øver blant annet koordinasjon, lese og skrive forberedende, balanse, romsans, konsentrasjon, lytte, språk, likevektsans.
Aktivitet sendt inn av Bikkjestykket barnehage.

Vi øver blant annet koordinasjon, lese og skrive forberedende, balanse, romsans, konsentrasjon, lytte, språk, likevektsans 
Foto: Flick/papermoons

Slik gjør du:

  • Alle ligger på ryggen, og vi spiller rolig musikk i bakgrunnen.
  • Vi løfter en arm, legger den ned, før vi løfter et bein og legger det ned igjen.
  • Så gjør vi det samme med motsatt arm og bein.
  • Nå løfter vi en arm og samme bein, og strekker armen så langt vi kan oppover det “strake” beinet.
  • Gjenta med motsatt arm og fot, før dere gjør det samme diagonalt (motsatt arm og fot) slik at midtlinjen krysses, gjør så med motsatt diagonal.
  • Sett dere opp på rompa, strekk armene så langt nedover bena du klarer, prøv å hold knærne stive.
  • Strekk armene høyt opp i lufta og legg dere ned på ryggen igjen, og strekk armene og bena slik at dere blir kjempe lange.
  • Reis dere opp. Først en arm bak, så den andre og så begge, gjør det samme forover.
  • Så prøver dere å føre armene motsatt av hverandre (en foran og en bak samtidig)
  • Ta de også motsatt opp og ned.
  • Kan dere svinge armene fra side til side? Kan vi svinge de så mye at en kommer frem på magen, mens den andre er på ryggen? Strekk en for frem så bak, og etterpå den andre. Kan vi kombinere det med armene? Hvordan går det når armen og samme bein går forover? Hvordan går det bakover og hvordan går det om vi tar motsatt arm og bein på samme måte? Så prøver dere det samme diagonalt (motsatt arm og bein)  

Vi øver blant annet koordinasjon, lese og skrive forberedende, balanse, romsans, konsentrasjon, lytte, språk, likevektsans