Hverdagsaktiviteter

Barns læring skjer i stor grad gjennom deltakelse i hverdagsaktiviteter og lek, både i hjemmet og i barnehagen. Hverdagsaktiviteter er preget av en viss grad for gjentagelse, de strekker seg ofte over en tidsperiode, de inngår i samspill med andre personer, og de er meningsfulle for barnet. Lek er initiert av barnet selv og gir derfor mening for barnet. Ut ifra dette er lek og aktiviteter i hverdagen en viktig arena for barns læring.

Måltid

La barna selv øve på å mestre å

  • dekke på og av bordet
  • hente matboks og drikkeflaske
  • åpne og lukke matboks/flaske
  • delta i matlaging
  • spise med bestikk
  • smøre mat
  • skjære over skiven

Stell

La barna selv øve på å mestre å

  • klatre opp og ned av  stellebordet 
  • løfte opp baken fra stellebordet når bleien skal skiftes
  • ta opp/klistre igjen bleietapen
  • ta av og på tøy
  • pottetilvenning og toalett-trening
  • vaske og tørke hender

Garderobe

La barna selv øve på å mestre å

  • Finne frem riktig tøy etter vær
  • Henge opp eget tøy på knaggen
  • Kle av og på seg selv
    • Kneppe knapper
    • Trekke glidelås opp og ned, – og tre i glidelåsen
    • Knyte skolisser
  • Hjelpe hverandre med å dra over strikken over støvelen

Ryddetid

La barna selv øve på å mestre å

  • Rydde  og sortere leker og utstyr der hvor det hører hjemme
  • Henge klærne sine på knaggen
  • Henge sekken på knaggen
  • Sette sko/støvler på plass

Forflytning

La barna selv øve på å mestre å

  • klatre opp og ned fra stolen/benken
  • gå opp og ned trapp
  • håndtere bakker og ulendt terreng

Ved bordet

La barna selv øve på å mestre å

  • Tegne og skrive
  • Klippe og lime
  • Modellere med leire
  • Tre perler på snor
  • Pusle puslespill
  • Leker med små lekeobjekter – smålego mm